TUAS : TERKEJUT DAN BELEMOIH

Di meja makan pejabat aku....setelah di brainwash dan di hentam bertali arus tanpa henti oleh Mierrohero yang mengatakan aku sudah lupa diri kerana tidak penah mengajaknya memancing lagi yang dulunya merupakan teman sepemancingan aku...dan di sambut pula dengan sokongan dan deheman kuat oleh Olama Piee...aku terpaksa akur jogak...aku sudah lupa diri yala yala...!!!....jestero ito....satu trip telah aku buat sempena mereka untuk meraikan kawan-kawan opis aku....nak jaga hati kawan kena atoq la jogak utk depa....ok beres...hampa nak pi mana kata aku....seraya Mierro yg acapkali jugak bersama mertua kesayangan sebelom ini menyarankan ke kapai karam yan...aku nak pi kali ni Xjio!!! ....hampa dok pi aku tengok geram ja...aku tak mau bawak dah pak mertoa aku!!!..kali ni aku merderhaka sekali ja..selalunya bila aku bawak mertuaku..sering kali kekumpauan yg datang....kalini aku nak pi sorang polak...mau boleh kali ni, sah badi kumpau ada kat pak metua aku kali ni..hahaha...ikot hang laa mierro, aku lagu mana pon tak pa,...aku semua belasah ja...rezeki sebenaqnya dari Yang Maha Esa....mau ikan ada ngan kerajinan dok ada..sah ada aihhh!!!

Aku lantas membelek kalendar dan menghitung hari apa yg nak pi ni...risau la jugak...selalunya trip yang aku anjur ni hampes juga kekadang kata memba-memba aku hat len ni....takpa org kata blajaq dari silap...tak silap jadi kita dok rasa kita betui ja memanjang....dengan hembosan bau rokok daun Olama Piee yang berhembos posh posh kat lubang idong aku.....lantas aku teros melihat tarikh 11hb Disember ayaq 23hb islam....hmmm tengok macam cun jugak ni....takpa kalini..dengan berkat doa dan perancangan selama sebulan aku lantas menghubungi Bang Mat Sg Pial....yg tersohor ketika ini.untuk memburu keturunan sukhoi yang tidak pernah pupus sampai kini.....
Aduhh sungguh payah nak hubungi Bang Mat kalini....pelbagai dugaan.....hati yg agak busuk sikit ni mula memikirkan sah trip kali ni hancus lagi pa...aku cuba menyejukkan hati sendiri....mungkin dugaan tu.....kebetulan Bang Mat terlibat dengan satu eksiden semasa menghadiri kenduri di Alor Setar....itu sebab aku tak dapat menghubungi beliau...
....setelah 2 hari kemudian..aku menghubungi semula Bang Mat....betul...Bang Mat agak sibuk kerana menguruskan masalah eksiden yg di hadapinya...sejak sehari dua tu...

Setelah bertanya khabar dan mengkonfirm...satu tarikh telah dipersetujui antara aku dan Bang Mat untuk memburu keturunan sukhoi di Kapai Karam Yan...

Setelah memberi tahu tarikh yg di persetujui...bab orang polak dah....hah Mierro sapa nak pi...woit...kali ni bawak geng opis ja katanya..dah hang kata trip geng opis....!!!

Ok..set...tapi geng opis hat mengai kita 3 org ja....termasuk Olama Piee...seraya Olama Piee mola bersora..hang tok sah kalot xjio....aku akan bawak 2 memba aku dari Kampong Melele...depa dah mangli ngan ayaq laut ni.!!!!....hmmm...aku lantas bersora..ok cantik..kira dah 5 orang la no...ok.... set. nak cari sorang lagi ja....hati aku mola memikirkan seseorang rakan yg akan menghiborkan aku di lautan nanti..acapkali aku akan menyelitkan dia dalam trip yang didalangi aku.....


Ekzos!!!!!!!!...hahah...aku mola kagomi dia selepas trip ini....setelah menghubungi Ekzos...lantas Ekzos dengan sora gelak cam katun smurf bersetojo....ako join trip hang Xjio!!!!

Tarikh 11hb hampir tiba...harini dah 5hb ....malam tu Olama piee menghubungi aku....Xjio...memba kampung aku hat sorang tu tarik polak dah....baca sms teros hati jadik semak....aku lantas memikirkan rakan-rakan lain yg mampo mengikuti trip picisan yg aku anjorkan kali ini...namun aku gagal....kerana tarikh yg aku setup tu...tarikh bekerja dan ada urusan di antara mereka yg mengagalkan mereka menyertai trip ini......lantas aku menghubungi Ekzos yg kebetolan otw pergi ke Kenyir.....untuk menyuruhnya mencari pemburu sukhoi bagi menggalas trip kalini....malam 8hb baru Ekzos menghubungi aku....Xjio!!! aku bawak Mailjpm nak ikot ada nak boleh woi!!

Lantas aku membalas....boleh aihhhh set terus sama Mail...sebelom ni aku dok dengaq cerita, dia nyanyi sedap sangat kat laut...mau boleh challenge ngan sora aku kira hebat laa...hang ajak Ekzos oi......

maka.......trip kali ni diterajui oleh :

Pada mulanya memang 6 org...tapi memandangkan saat akhir dan genting...sorang lagi memba olama tarik diri kerana urusan ke kl...dengan masa yg agak suntuk menggagalkan aku untuk mencari org menggalas trip ke kapai karam ni...takpa....kita pi 5 jala..kita harungi cabaran ini......rezeki kita sapa yang tau!!!

Pagi tu...dengan menaiki kereta pacuan lama Olama Piee yang berkelajuan tinggi...maka kami bertiga bertolak dari Jitra..Ekzos dan Mailjpm pula dari Sungai Petani. Kami akan berjumpa dan berkumpul di jeti Tanjung Dawai...
Setibanya kami di jeti satu kumpulan pemacen dari BM....turut sama akan ke kapai karam...dalam benak hati aku berkata...Aihh!! Takkan Bang Mat nak bawak depa kotttt...takpa..bang mat dah janji akan bawak aku dan rakan2 hat lain...takpa...boleh aihh..aku cuba gembirakan hati aku....tepat kol 7 pagi Bang Mat datang dengan rempitan botnya..dengan diekori oleh satu lagi bot yang agak burok dan perlahan....dalam hati aku..pungahh dah....geng mancen BM dah bersora,.. "bang mat dah sampai jom loading cepat...."... kata diorang....aku sekali lagi..berkata..aduhai kawan2ko... trip kali ni tak success seperti yang dirancangkan....takpa....aku menebalkan moka dan dengan wajah yang agak cengey lantas bersora nyareng.....Bang Mat!!!! Kami naik ngan Bang Mat naaa!!!..Aritu Bang Mat kata Bang Mat nak bonceng kami....lantas Mailjpm berlari anak sambil menyanyikan lagu Sudirman seroling anak gembala...menyarankan aku deal lagi sama Bang Mat...mau nak pi kapai karam kena naik ngan di pasai.enjin dia speed sikit....dan dia tau selok belok sana..."Ok Mail"... aku menjawab dengan sora tegas!!!

Namun...keputusan memihak pada geng dari BM..depa memelok dan memegang erat Bang Mat...yang akhirnya akor dan memihak kepada mereka...Mailjpm yg berada disisiko cuba menenangkan ako yg hampir menangis kecewa dengan menyanyikan lagu...hulahup hulahup..lantas aku menjerkah ahli-ahli trip yg lain.. Ayohh!!! Kita naik bot satu lagi...kita lawan dan cari sukhoi seperti yang kita rancangkan...jangan bimbang bot mana pon boleh...janji usaha gigih yg penting!!!...len kali kita soh dia bawak kita....


Cuaca pagi tu amat cantik dengan tiupan angin timoq yang menyapa tuboh…..kelihatan kicauan burung di awal pagi ....adakah petanda baik untuk kami semua??….kita saksikan nanti....


Di atas bot...dua anak muda yang kurang hensem tapi berbakat besaq..iaitu Syam dan Paen anak jati Sungai Udang..akan membawa kami ke kapai karam...Otw pergi...Syam selako tekong yang dulunya bercita-cita menjadi kaki rempit ada memberitahu...tak mau pi tuaih kami ka bang??? Kemarin kat 20 ekoq sukhoi tua-tua dapat....aku merenong Mailjpm, Ekzos dan rakan-rakan hat lain....Mailjpm sekali lagi membalas satu lagi lagu Bernafas Dalam Lumpur dendangan Awie Wings sambil berkata ...."ikot hang laa Xjio..hang organiser..aku ikot ja"..tapi di atas satu pasukan dan kerjasama semua melalui perbincangan...kami ke tuas dulu untuk mencuba nasib...."mau tadak kita cunggit ke kapai"...kataku selako kapitan.

"Ok horreyy jom serbo"..kata mereka serentak....Setiba disana...Bang Mat dah ada di sana...!!!...Mailjpm s meminta izin pada beliao untuk menyanyikan lagu dangdut Gelimat bagi meniop siren pertarungan......

Pertarungan bermula.....hasil mendukacitakan kami di awal pagi...Bot Bang Mat boleh jogak bersorak pasal naik jogak 2 ekoq...kami masih kosong....Syam selaku pengemudi bahtera teros mengajak kami ke tuas tengahnya mencuba nasib di situ...."Ok saya start enjin no!!!....Pegang kuat kuat ...bot saya dah tua dah.."...lalu beliau menghidupkan enjin membelah arus......


Creettttt....reel Ekzos berdesing....!!!!...dengan sorakan dan nyanyian oleh Mailjpm...maka tenggiri sulong berskala 7kg berjaya di daratkan oleh Ekzos dengan penoh bergaya...


...Hebat hang Ekzos kalini....!! lantas Ekzos mengatakan terdapat sinar 'K' di dahi ako...takpa Ekzos hang tunggu....mentang2 hang moleh dolu nooo...satu tonik dihaselkan untuk kami berusaha gigih!!!...Ayohhh!! osaha gigih tanpa henti !!!....Kami terus menuju ke tuas tengah setelah hasil hanya sekoq....sementara Bang Mat teros ke kapai karam.....ok baik layan ja gambaq dari layan cerita hat ako karang nihhh....jom kaihhh!!!!!


Di sana..Mailjpm memboka tirai.....todia...sambil dok nyanyi lagu Who let the dog out...teros sukhoi menyambut kailnya....


...tidak berapa lama kemudian...tenggiri yang agak frenzy di tuas tengah ni membaham mambong market memandangkan umpan hidup tiada langsong....teknik hantar mambong terbang tenggiri dipulangkan di gunakan....hasil dari aku hehehehe.... seropa ditinted lak muka aku hahahah.......


Antara hasil disebelah pagi di anggarkan 7-8 ekoq....saiz kasaq-kasaq......paling besaq dekat 7 kilo lebih...jadilah rejeki kami kali nih....


....kalau dah turun ke laut..tak sah kalau tak pekena kari sukhoi..memandangkan tenggiri boleh banyak sikit dan kira lepas dah hasil..Chef of the boat telah menggulaikan kari sukhoi ala mamak...sama ayaq asam tomato..apa nak kata woii...Mailjpm sambil makan sambil nyanyi hahahah...


Lepas makan....pemburuan sokhoi amat sengit di sebelah petang...ragutan demi ragutan putus tok sah dok habaq....makan sungguh pulak kali ni....haa..Olama Piee polak..kira menjadik kali ni....mantap!!! ....senyap-senyap berapi dia penaik...!!


....tak kurang jogak..Mailjpm...laboh sauh kat belakang bot...sama ngan aku jogak..siap order temenong ja dari blakang...hahahah marah si Ekzos keh keh keh...layan sukhoi sambil layan radio bergerak...memang enjoy...mana boleh dengaq live song kat tengah laut mahupun suara hat org nyanyi tu ke laut hahahah!!!!



Mierro polak beraksi...hahah..boleh jogak...kali ni dia kira 100% casting...tengok pakat sibok...memang frenzy waktu ni...


Mailjpm dok beraksi lagi.....bertuah la sapa leh mengail ngan dia...dari awai pagi sampai ke pulang apa jenih lagu hampa boleh dengaq...sampai aku nak nyanyi pon takleh...aku malu la sora aku tak sedap...ka sora katak lagi sedap dari sora aku...malo oiii....


Owh mambang koning aka belitong/golok awak rupanya.....memang frenzy ikan ni...belah petang nak balik baru layan..adalah jugak hasil....mau bebetul ngail banyak leh bawak balik aritu...

Tekong kali ni memang sempoi..rajin dan satu kepala...tak rugi pi...len kali boleh cuba lagi... kami pulang dalam 5.30 lagu tu..menuju ke jeti Tanjung Dawai...nak ikutkan memang ayaq takdak masalah....tapi bot perlu ke Sungai Udang pulak..jadik kena cuggit cepat sikit la takut ayaq surut kata tekong....takpa mancen pon poas haritu...ikan sampai petang pon dok makan lagi....


...suasana syahdo di kala senja sambil di ulik dengan nyanyian oleh Mailjpm.... lagi syahdo laa hahahah nasib baik musim kemarau !!




Setibanya di jeti, acara punggah memunggah dilakukan....todia hasil....lomayan beb...takpa balik sakgi niat di hati nak bagi kat Poaka Ulong 7-8 katam.....sebab dia duk penaik semangat aku kemarin....


Tunggu sattt.... kita bergambaq kenangan sebelum pulang......


Ummmppphhhhhhh.......tanda kepuasan oleh Ekzos..!!!.... menjadi dia kali nih.....


Akhir kata...trip kali ni memang ok dan sempoi.....kerajinan semua membuahkan hasil tak kira siapa boleh banyak atau sikit..kepuasan memancing bersama dan tolong menolong di antara satu sama lain adalah kunci kejayaan dalam pelbagai perkara yg di lakukan terutama memancing di atas satu bot....nyanyian Mailjpm Wonderpet...mengakhiri sesi trip yang agak gila ini.....kita ator lagi di masa mendatang..mohon maaf terlebih terkurang jika ada kutuk mengutuk yang disedari dan disengaja semasa memancing bersama tadi....kita jumpa lagi di trip mendatang!!!....Sekian.....


LAPORAN DARI XJIO DACAPO

1 ulasan:

  1. fuyooo..best nye...byk tuk rezeki hampa..
    xjio bley x kawe naik ikut trip hang...?

    BalasPadam